Please assign a menu to the primary menu location under menu

Vorige week zaterdag hadden wij, midden op de snelweg, autopech. Het was echt een hele koude dag. We hadden motorschade. Bij motorschade moet je meteen langs de weg gaan staan. Richard rijdt altijd op cruisecontrol, de auto haalde automatisch meteen de cruisecontrol er af en ging zachter rijden. We hadden dus ook geen andere keuze.

We stonden op de vluchtstrook. Ik vroeg Richard of we uit de auto moesten, maar hij zei van niet en ging bellen met de leasemaatschappij Arval. Zij namen vrij snel op. Arval zou de ANWB bellen en die zouden er dan met 30-50 minuten zijn. Richard had aangegeven dat hij met mij en Nola was. De medewerkster van Arval gaf aan dat wij uit de auto moesten omdat het zo vaak gebeurt dat er een auto of vrachtwagen tegen een auto op de vluchtstrook botst. Je zal maar net een vrachtwagenchauffeur treffen die even op zijn telefoon zit of een film zit te kijken.

Richard heeft al bellend een geel hesje aangetrokken en een gevaren driehoek verderop op de vluchtstrook gezet. Nola en ik stappen uit de auto, doen ons jas aan en pakken de kinderwagen uit de auto. Pfoe gelukkig hadden wij die bij ons. In de kinderwagen ligt een lekkere voetenzak waar Nola, tijdens het wachten, lekker in kan liggen.

11-16-pech-onderweg-autopechanwb-kinderen-kleine-baby-kind-wat-doen-alarm-uit-de-auto-ervaring-nanny-moeder-amsterdam-warm

Ze had haar speen en haar giraffe waarmee ze lekker in slaap viel terwijl ik de kinderwagen bewoog.

11-16-pech-onderweg-autopechanwb-kinderen-kleine-baby-kind-wat-doen-alarm-uit-de-auto-ervaring-nanny-moeder-amsterdam-slapen

 

Leg standaard één of meerdere fleece-dekens in de auto en neem altijd een kinderwagen mee!

 

Ik vroeg Richard of hij wel had gezegd dat hij met een klein kindje en een zwangere vrouw was. Hij antwoordde met “ja, maar ze gaan daardoor toch niet sneller werken hoor”. Ik was het daar niet mee eens.

De medewerkster van Arval zou de ANWB gaan bellen. Na 30 minuten belde de ANWB dat ze er met 20 minuten zouden zijn.

11-16-pech-onderweg-autopechanwb-kinderen-kleine-baby-kind-wat-doen-alarm-uit-de-auto-ervaring-nanny-moeder-amsterdam-blij

Richard en ik zijn in zo een situatie beide wel heel relaxed. Als eerste denk je natuurlijk “shit” maar uiteindelijk kan je niet anders dus kan je het maar beter gezellig houden. Tijdens het wachten kletsen wij dan ook gezellig en maken grappen. Doordat wij zo relaxed zijn is Nola ook relaxed.

We hadden ook nog wel geluk met de ruimte die wij hadden op de vluchtstrook. Aan de vluchtstrook grensde namelijk een stukje “bos” van ongeveer 50 m2. We stonden precies op zo een drie hoek van een snelweg en oprit.

Blijf altijd rustig en positief. Je kindje voelt dat namelijk aan en zal hetzelfde reageren.

 

Na uiteindelijk 50 minuten arriveerde de ANWB. Hij stapte uit, keek naar ons en zei meteen tegen Richard “heeft u wel gemeld dat u een kindje bij zich heeft? Dan krijgt u namelijk speciale service!”. Waarschijnlijk heeft de lease-maatschappij het niet doorgegeven. Kan gebeuren maar een tip:

Geef altijd duidelijk aan dat je met kinderen langs de weg staat want dan krijg je van ANWB speciale service!

 

11-16-pech-onderweg-autopechanwb-kinderen-kleine-baby-kind-wat-doen-alarm-uit-de-auto-ervaring-nanny-moeder-amsterdam-auto

Uiteindelijk was na, in totaal, twee uur wachten de auto een klein beetje gerepareerd zodat wij nog even een stukje konden gaan rijden. De auto van de ANWB reed een stukje achter ons aan tot wij een seintje gaven dat alles goed gaat. Het was een ontzettend vriendelijke medewerker met veel geduld.

De volgende dag heeft Richard de auto meteen naar de garage gebracht. In verband met dit artikel dat ik wilde gaan schrijven heb ik even gebeld met de ANWB wat nou de “speciale service” in houdt. Ik kreeg snel een aardige man aan de telefoon die mij uitlegde dat als je met kinderen of ouderen langs de snelweg staat je voorrang krijgt. De alarmcentrale kijkt naar die situatie in vergelijking met andere. Wij moesten in dit geval eerst de leasemaatschappij Arval bellen die niet aan de ANWB onze situatie uit had gelegd.

Je moet naar een leasemaatschappij dus heel duidelijk zijn in wat hij of zij door moet geven aan de ANWB.

 

Het is allemaal goed gekomen en wij zijn een ervaring rijker. Dat van de “speciale service” van de ANWB had ik wel eerder willen weten daarom deel ik dit graag met jullie!

-X-

Annelon

Leave a Response