Please assign a menu to the primary menu location under menu

BoekenReviews

Boekreview: Het boek machines op de Werf & het boek vrachtwagens

De meeste jongens die ik ken en waar ik voor gezorgd heb houden van auto’s en dan het liefst zo groot mogelijk. Ook de bouwmachines zijn helemaal in trek bij de mannen vanaf een jaar of 2,5. Je doet ze al een groot plezier met rijden naar een bouwterrein en machines kijken. De kinderen weten dan vaak ook alle verschillende soorten machines te benoemen. Soms verbeteren ze mij zelfs. Nu kreeg ik twee boeken binnen die Nylan voor mij heeft gereviewd met zijn moeder.

vandewiele - neidhardt - bouwmachines - lezen-peuter -kleuter -nanny- annelon- gast blog - voorlezen - educatief - vrachtwagens - graafmachines8Voor Nanny Annelon review ik de reusachtige voorlees boeken van Agnès Vandewiele & Stéphane Neidhardt. Prachtige informatieve prentboeken. De advies leeftijd voor de boeken is vanaf 4 jaar. Mijn zoontje is iets jonger, maar hij vindt de boeken heel erg interessant. Hij zit echt in zijn alles-met-auto’s-vind-ik-leuk periode, dus de boeken worden met grote ogen en veel enthousiasme op het bed gelegd. Voorlezen op de bank gaat lastiger. De boeken zijn heel groot (en zwaar om omhoog te houden), en dus geweldig leuk om op tafel of bed te leggen en er op je knietjes voor te gaan zitten.

Op de grote bladzijden verschijnen stuk voor stuk vandewiele - neidhardt - bouwmachines - lezen-peuter -kleuter -nanny- annelon- gast blog - voorlezen - educatief - vrachtwagens - graafmachines5auto’s. Bij elke auto wordt een stukje omschreven, over de functie, de aparte onderdelen, over waarbij de auto/ vrachtwagen/ machine hulp biedt, waar de chauffeur zit etc. Er is genoeg te ontdekken. De stukjes tekst bevatten af en toe wel lastige woorden. Hydraulische druk gaat Nylan echt nog niet onthouden, maar de namen van de machines worden wel opgeslagen. “Dat is een grote grijp machine, mama”, en “daar is de asfaltwagen, deze lost cement, en deze auto heeft tank in zich”. Tevens legt hij mij (bij de tweede keer voorlezen) bij sommige auto’s precies uit wat hun functie is en waar de bestuurder zich bevindt. De mooie kleurrijke tekeningen maken het ook erg aantrekkelijk het boek door te bladeren en niks over te slaan.

vandewiele - neidhardt - bouwmachines - lezen-peuter -kleuter -nanny- annelon- gast blog - voorlezen - educatief - vrachtwagens - graafmachines4Wat ik erg leuk vind is dat ik als moeder ontzettend veel heb bijgeleerd. Behalve de namen van alle wagens, weet ik nu ook precies wat ze doen, en van sommige machines wist ik echt niet dat ze bestonden. Het is echt een educatief boek, en het lijkt mij een erg leuk cadeau voor kinderen die helemaal gek zijn van auto’s en ook vooral iets extra’s willen leren (of die uitdaging nodig hebben). Mijn adviesleeftijd om de teks
ten daadwerkelijk te begrijpen is zeker wel een jaar of 6 jaar (en voor de moeilijke termen nog iets ouder), maar om grote vrachtwagens/ machines te leren kennen zijn de boeken al heel erg cool vanaf een jaartje of 3. Of gewoon voor volwassenen, mijn vriend vond het boek uiterst interessant en was de eerste die ze uit had : ).

Ik denk dat Nylan wel heel blij is met de boeken! Het boek Vrachtwagens is €15,95 net als het boek Machines op de werf. Ze zijn uitgegeven door uitgeverij Clavis.

-X-

Annelon