Please assign a menu to the primary menu location under menu

Als jonge moeder ben je extra vatbaar voor griep en verkoudheid. De borstvoeding en
gebroken nachten maken dat je weerstand afneemt en het doorlopende snotneusje van je
kindje helpt ook al niet om gezond te blijven. Alle reden dus om als jonge moeder
aandacht aan je weerstand te schenken. Deze zeven tips helpen je daarbij:

1. Eet voedingsrijke maaltijden
Voeding die rijk is aan vitamines en mineralen biedt je lichaam allerlei voedingsstoffen die
je lijf nodig heeft voor een sterke weerstand. Vooral vitamine A, B, C en D zijn belangrijk
voor een krachtig immuunsysteem. Net als de mineralen zink, koper, ijzer, mangaan en
selenium. Je vindt deze voedingsstoffen in groenten en fruit, dus probeer deze bij iedere
maaltijd te eten en vooral veel te variëren. Bijvoorbeeld met een gezonde smoothie.

2. Lekker bewegen
Je loopt waarschijnlijk al iedere dag buiten met je kindje, en dat is supergezond. Door het
wandelen nemen je witte bloedcellen toe, wat je weerstand versterkt. Stap gerust stevig
door, want dan krijg je meer zuurstof binnen en zweet je afvalstoffen uit en dat is ook
goed voor je weerstand.

3. Voldoende slapen
Voldoende slapen is ontzettend belangrijk voor een goede weerstand. Maar daar zit hem
als jonge moeder nu net het probleem. Probeer toch zoveel mogelijk rust te pakken
tijdens de slaapjes van je kindje. En vraag je partner om de laatste voeding te geven,
zodat jij lekker kunt doorslapen of eerder je bed in kan.

4. Probeer probiotica
De goede bacteriën in je darmen kunnen helpen om ziekmakende bacteriën en infecties af
te weren. Probiotische voedingsmiddelen bevatten deze goede bacteriën, zodat je hiermee
je weerstand kunt ondersteunen. Voorbeelden van probiotische voeding zijn zuurkool,
kefir, kombucha en kimchi. Voeg deze voedingsmiddelen toe aan je eetpatroon om je
weerstand een boost te geven.

5. Lach!
Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, maar lachen kan je weerstand versterken.
Het verhoogt namelijk de hoeveelheid witte bloedcellen in je lijf, die ziekmakende
bacteriën en virussen onschadelijk maken. Als jonge moeder ben je vaak zo druk dat je
misschien wel eens vergeet om te lachen. Probeer het toch te doen. Lees een hilarisch
boek over moederschap, ga naar een lachfilm of spreek toch eens af met een vriendin voor
het delen van alles wat je als jonge moeder meemaakt en om er eens hartelijk om te
lachen.

6. Zing je gezond
Zing jij voor je kindje? Dat is hartstikke goed voor je weerstand. Zingen activeert je
immuunsysteem en helpt om het aantal afweerstoffen tegen ziekteverwekkers te
verhogen. Vooral zingen in een koor schijnt dit effect te hebben. Maar ook zingen onder de
douche of naar muziek luisteren heeft voordelen voor je gezondheid. Het is kalmerend en
rustgevend en kan je zelfs helpen afvallen.

7. Vermijd suiker
Slechts tien suikerklontjes heeft al effect op het vermogen van je witte bloedcellen om
bacteriën onschadelijk te maken. Tien suikerklontjes lijkt misschien veel, maar in een
blikje cola zitten er al acht, in een blik tomatensoep precies tien en in een witbrood bijna
63! Laat voedingsmiddelen met suikers en andere snelle koolhydraten liever staan. Drink water
of thee als je dorst hebt en maak zelf soep en brood met langzame koolhydraten, zoals
volkoren granen. Dit is niet alleen beter voor je weerstand, maar ook voor je gewicht.

Wat doe jij om je weerstand te verhogen als jonge moeder? Deel het hieronder in de
reacties!

Dit gastartikel is geschreven door Annemiek
Floraa Health Blogger

Tags : gezondheid

Leave a Response