Please assign a menu to the primary menu location under menu

Wil je je kind een gezonde lunch mee naar school geven? Kies dan eens voor iets anders dan brood, want dat zit vol koolhydraten. En die laten de bloedsuikerspiegel van je kind snel stijgen, wat niet gezond is. Met deze drie tips maak je een gezonde lunchbox voor je kind:

1. Alternatieven voor brood
Gezonde, koolhydraatarme alternatieven voor brood zijn boekweitpannenkoekjes. Maak hiervoor een beslag van boekweitemeel, eieren, amandelmelk, kaneel en een snufje zout en bak de pannenkoekjes in olijfolie of kokosolie. Beleg ze met plakjes banaan of aardbei en wat biologische honing. Voor een feestelijk effect rol je de boekweitpannenkoekjes op, snij je ze in stukjes en doe je de rolletjes op prikkers.
Ook lekker om mee te geven zijn boekweit-of amandelcrackers. Je kunt ze kopen of zelf maken en beleggen met groenten (avocado met een beetje Himalaya zout!), notenpasta, rosbief of ongerookte biologische kipfilet. Andere vleeswaren zijn vaak sterk bewerkt en bevatten ongezonde conserveermiddelen en suikers.
Helemaal feestelijk en lekker zoet zijn bananenpannenkoekjes, die je in een handomdraai maakt van een banaan, twee eieren en olijfolie. De banaan prak je fijn, waarna je de eieren toevoegt en je alles even goed klopt. Daarna bak je de pannenkoekjes in een beetje olijfolie gaar. Eventueel kun je nog wat havervlokken toevoegen aan het beslag voor wat extra voedingswaarde. Laat het beslag dan even vijf minuten staan, zodat het vocht in de haver kan trekken. Ook lekker is een snufje kaneel door het beslag.

2. Gezonde drankjes
Gezonde drankjes zijn natuurlijk water en kruidenthee, maar je kunt je kind ook een zelfgemaakte smoothie meegeven. Lekker is bijvoorbeeld een smoothie van amandelmelk, banaan en kiwi. Je kunt ook een smoothie maken van banaan, peer, nectarine, appel, kiwi, spinazie en wat water en/of rijstmelk. Zo heeft je kind een spannende groene (maar zoete!) shake. Wil je weten hoe je zelf kunt afvallen met shakes, lees dat dit artikel.

3. Groente- en fruitspiesjes
Groente en fruit kun je in stukjes meegeven in de broodtrommel, maar nog feestelijke wordt het met fruitspiesjes met bijvoorbeeld druiven, stukjes meloen en blauwe bessen. De stukjes meloen kun je uitsteken in figuurtjes. Succes gegarandeerd!

Ik hoop dat dit artikel je inspireert om een gezonde lunchbox klaar te maken voor je kind. Heb je nog meer tips en idee├źn? Deel ze hieronder in de reacties!

Dit artikel is geschreven door Annemiek
Nutribites

Leave a Response